شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که یخچال شما بصورت اتومات فعالیت نمیکند و بصورت یکسره کار میکند. در ادامه علت خاموش نشدن یخچال یا یکسره شدن آن را توضیح داده و راه حل های رفع این مشکل را بیان میکنیم که امیدواریم مشکل شما برطرف شود، چنانچه مشکل حل نشد اصلاً نگران نباشید شما میتوانید با مجموعه سرویس طلایی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

اتومات نکردن یخچال یکی از مشکلات رایج یخچال فریزرهای خانگی است. معمولا یکسره شدن یخچال با مشکلاتی در ترموستات، کمپرسور و یا نشتی سیستم مبرد یا گاز یخچال همراه است. با این اوصاف میتوان گفت که علت یکسره کار کردن یخچال را می بایست پس از بررسی دقیق و عیب یابی دستگاه توسط تکنسین مجرب تشخیص داد و سپس رفع مشکل نمود.

دلایل خاموش نشدن و یکسره شدن یخچال فریزر

اگر یخچال خود را به تازگی خریداری کرده اید ممکن است بین ۱۰ الی ۴۸ ساعت یخچال بصورت یکسره کارکند که البته این امر کاملاً طبیعی است، این پروسه برای خنک کردن داخل یخچال صورت میپذیرد و ممکن است تا ۲۴ ساعت زمان ببرد، اما بیش از این مقدار میتواند غیر طبیعی باشد.

۴ دلیل ساده وجود دارد که می تواند موجب اتومات نشدن یخچال فریزر شما شود:

  1. یخچال فریزر در معرض تابش مستقیم آفتاب است. و باید جابجا شود.
  2. به تازگی غذا یا خوراکی گرمی در داخل یخچال قرار داده شده است.
  3. محیط بیش از اندازه گرم است و دمای اتاق و محیط اطراف یخچال، گرم تر از حالت عادی است.
  4. باز و بسته کردن مکرر درب یخچال

به این نکته دقت کنید که در حالت عادی یخچال فریزر ، بین ۳۰ تا ۸۰% مواقع در شرایط دمای normall اتاق، مشغول به کار است. حال اگر یخچال شما در یک اتاق گرم تر باشد ممکن است این مدت افزایش یابد. 

تعمیر ساید بای ساید

دلایل خاموش نشدن و اتومات نکردن یخچال فریزر

۱- کثیف بودن کویل ها یا لوله های کندانسور

یخچال فریزر به گردش هوای مناسب برای خنک شدن لوله های کندانسور احتیاج دارد. چنانچه بر روی لوله های کندانسور یخچال گرد و خاک و آلودگی جمع شده است و مانع از خنک شدن مبرد یا گاز درون لوله ها می شود، یخچال نمی تواند به درستی خنک شود و در نتیجه مشکل کار کردن یکسره یخچال فریزر رخ میدهد. بنابراین، حتما از تمیز بودن لوله های کندانسور دستگاه خود در پشت آن مطمئن باشید و یا از متخصصین سرویس طلایی اینکار را بخواهید.

۲- ایراد تایمر دیفراست

این قطعه الکترونیکی یا مکانیکی، سیکل دیفراست یا یخ زدایی را استارت می زند. در صورت خرابی آن، هیتر دیفراست عمل نخواهد کرد و برفک و یخ های تشکیل شده، آب نخواهند شد. در این حالت یخ های تشکیل شده مانع از گردش هوای مناسب در یخچال و درنتیجه خاموش نشدن آن می شوند. تشخیص معیوب بودن تایمر یخچال برعهده تکنسین بوده و در صورت نیاز باید تعویض گردد.

۳- خراب بودن هیتر دیفراست

ایراد در هیتر دیفراست یخچال نیز موجب یکسره شدن یخچال و اتومات نکردن آن می شود. اگر هیتر معیوب باشد، بر روی لوله های اواپراتور یخ و برفک تجمیع یافته و باعث می شود که یخچال مدت طولانی تری کار کند.

۴- خراب بودن ترموستات

ترموستات قطعه ای است که با هیتر دیفراست در ارتباط است. خرابی ترموستات یکی از دلایل شایع برای خاموش نشدن یخچال است. ترموستات با تشخیص سرد بودن لوله ها فعال می شود و برای ذوب کردن برفک ها و یخ های بر روی لوله به هیتر فرمان می دهد. در صورت خرابی ترموستات، بر روی لوله تجمع برفک و یخ صورت گرفته و مانع از جریان هوای آزاد می گردد، درنتیجه یخچال بصورت مداوم مشغول به کار خواهد بود.

به علاوه ترموستات دمای داخل یخچال را نیز کنترل می کند و مطابق دمای تنظیم شده برای یخچال، میزان خنک بودن فضای داخل را مشخص می کند. بنابراین یکی از نشانه های ترموستات معیوب یخ زدن مواد در داخل یخچال فریزر می باشد.
بررسی ترموستات و تعمیر یا تعویض آن به دانش و مهارت یک تعمیرکار یخچال نیاز دارد. بنابر این توصیه می شود که دستکاری های نابجا را کنار بگذارید و آسیب بیشتری به یخچال خود وارد نکنید.

البته موارد دیگری نیز هستند که در برخی شرایط ممکن است موجب خاموش نشدن یخچال شود.

  • موتور فن کندانسور
  • لاستیک دور درب
  • موتور فن اواپراتور
  • برد کنترلی دیفراست
  • برد کنترلی اصلی